Assalamualaikum, Ahlan Wasahlan :) Terima kasih kerana sudi menjenguk blog saya yang serba simple ini. Wish Me Luck In our exam. Dah lawat jangan lupa bagi makan ikan di bawah:)

Friday 3 August 2012

Bezakan Antara Couple Dengan Suka

Assalamualaikum,

Hari ini saya nak bahaskan berkenaan SUKA dan COUPLE. Sebenarnya kedua-dua ini berbeza tau. Nak kata ejaan berbeza,betul. Nak kata maksud berbeza pun betul jugak.huhu.Saya nak memberi maksud SUKA.

Maksud Suka ada beberapa tindakan:

1.menyukai seseorang tanpa rasa kasih dan sayang
2.pergaulan kebiasaannye terbatas antara laki dan perempuan.
3.tak kerap berjumpa antara satu sama lain
4.menggunakan perkataan yang standard(biasa)
5.tak kerap berhubung
6.tiada istilah "clash" apabila putus hubungan
7.tidak memberi kesan selepas putus hubungan
8.tak tahu ape lagi

Maksud Couple ada beberapa tindakan:

1.menyukai seseorang dengan adanya rasa kasih dan sayang
2.pergaulan kadang2 tak terbatas antara lelaki dan perempuan(bagi yang tak mengawal adab pergaulan                          
   Islam)
3.Kerap berjumpa antara satu sama lain(Dating)
4.menggunakan ayat romantis
5.kerap berhubung
6.menggunakan istilah "clash" apabila putus hubungan
7.memberi kesan selepas putus hubungan

Couple:

-PERHATIAN: Couple merupakan HARAM dalam Islam.Dah tau haram,so faham-2 lah.huhu.
-Diharamkan untuk melakukannye
-Melibatkan semua orang yang belum berkahwin

Suka:

-Hukum bagi Suka: Tak haram,tetapi tidak berapa baik
-Kalau boleh elakkan
-Melibatkan semua orang yang sudah dan belum berkahwin
-Fitrah manusia untuk menyukai seseorang.

Saya benci Couple!!!!!!#FACT

Hope yang bercouple tu harap insaf kerana membawa kesan yang negatif,dapat dosa,kecewa apabila clash.

Kesimpulannya:Jauhi lah diri anda daripada BerCouple.

Saya teringat kata-kata salah seorang dalam classmate saya: Daripada bercouple,baik Kahwin jer terus.Tak payah nak tanggung dosa.

Cuba korang fikirkan,betulkan cakap dia:D

Hmmm....dah tak ada idea dah nak cakap ape lagi..huhu.maafkan saya jika ada tersinggung perasaan pembaca.sekian,Muhasabah diri anda.Assalamualaikum:D










No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.