Assalamualaikum, Ahlan Wasahlan :) Terima kasih kerana sudi menjenguk blog saya yang serba simple ini. Wish Me Luck In our exam. Dah lawat jangan lupa bagi makan ikan di bawah:)

Friday 3 August 2012

NoBodysPerfect

Assalamualaikum,

Seperti tajuk yang ditulis diatas "NobodysPerfect" itulah tajuk yang saya cakapkan. Seperti yang kita ketahui,setiap manusia di dunia ini tidak lari daripada menbuat kesalahan.it's right'??? Hm,no more weird lah kalau seseorang itu membuat salah. Kerana kemungkinan anda juga pernah membuat kesilapan yang sama.

Soalan: Apa yang kita boleh buat kalau orang buat salah dekat kita???

Jawapan:senang jer,first kita maafkan dia. Second,kita beri tunjuk ajar sebenar mahupun teguran. Third,berbaik dengannya semula.

#EasyRight???

Kita sebagai umat Islam haruslah saling maaf-memaafi sesama kita dan paling penting sekali,jangan memutuskan hubungan silaturrahim kerana ini boleh dikatan berdosa. Walaupun istilah "Kerana Nila Setitik, Rosak susu sebelanga" itu penyebab nye nila,kita boleh menggantikannya dengan susu yang baharu. Seperti kehidupan kita,kerana seseorang berbuat salah,nama kita terlibat juga. Tak ke sama tu??Hmm,walaupun orang tu dah berbuat jahat terhadap kita,sekalipun dia meminta maaf,kita kena memaafi dia. Memaafkan orang lain pun dapat ganjaran pahala tau. Special kan sapa yang memaafkan orang lain >,< hehehe. Kemungkinan orang yang berbuat salah itu tak perasan terhadap kesalahan dia,so that why kita perlu menegurnya. Jangan simpan air liur itu untuk tidak menegur,tiada faedah menyimpan tanpa dapat ape-ape. Menegur juga membolehkan kita mendapat ganjaran pahala. Tak percaya??Try tengok dalam Hadis-2 Soheh. Tegurlah ea. Jika saya banyak membuat silap terhadap kawan-2 atau sesiapa yang membaca blog saya ini,harap maaf saya dapat diterima. Memaafi Dapat Mengeratkan Hubungan Silaturrahim sesama kita.

Salah dan silap perbuatan sendiri,
Diri saya bernama Thaqafi,
Kita berjalan sambil berdiri,
Kesilapan teknikal harap dimaafi.

Banyak daun yang sudah gugur,
Daunnya jatuh diatas kepala,
Salah dan silap harap ditetugr,
Kita boleh mendapat pahala.

Sekian,akhir kalam,Assalamualaikum w.b.t

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.